Czy można anulować fakturę VAT?

Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą wie jak skomplikowane potrafią być przepisy. Bardzo często jest ich też bardzo dużo. W takiej sytuacji nie trudno jest o popełnienie błędu, dajmy na to nieodpowiednie wystawienie faktury VAT. Co powinno się zrobić w takiej sytuacji? Czy w ogóle jest możliwość anulowania faktury? Po przeczytaniu tego tekstu wszystko będzie dla Państwa jasne.

Zanim przejdziemy do anulowania dokumentu sprzedaży, zaczniemy od jego korekty. W ustawie o VAT mamy informację mówiącą o tym, że błędy powinny być poprawiane poprzez sporządzenie odpowiedniego dokumentu korygującego. Tutaj musimy wyróżnić fakturę korygującą i notę korygującą. Powiedzmy sobie o różnicach między jednym a drugim dokumentem.

Za podstawową różnicę uważa się podmiot uprawniony do wystawienia. Faktura korygująca może być wystawiona tylko przez sprzedawcę. W przypadku noty korygującej za wystawienie odpowiada nabywca, jeżeli zorientuje się , że od sprzedawcy otrzymał fakturę zawierającą pomyłki m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. Warto jednak zaznaczyć, że później nota trafia do sprzedawcy i jak wynika a treści art. 106k ust. 2 ustawy o VAT, wymagana jest akceptacja wystawcy faktury. Dokument ten po akceptacji sprzedawcy jest podpinany pod nieprawidłową fakturę.

Art. 106k. ustawy o VAT dokładnie precyzuje kiedy wystawi się fakturę korygującą. Mianowicie:
1) udzielono obniżki ceny w formie rabatu,
2) udzielono opustów i obniżek cen,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

Przejdźmy teraz do sedna naszego problemu.

Sytuacje, w których możliwe jest anulowanie faktury VAT (tu należy zaznaczyć że taka sytuacja jest rzadkością bo najczęściej korzysta się z korekty).

Sprawa jest stosunkowo prosta (wbrew pozorom). Otóż, musi dojść do spełnienia dwóch warunków:

  • – transakcja nie dochodzi do skutku
  • – faktura VAT nie trafiła do odbiorcy (nie znalazła się w obiegu prawnym)

Jeżeli chodzi o przykłady to możemy założyć sobie sytuację, że faktura zostaje wystawiona, i wysłany zostanie towar ale kontrahent w międzyczasie rezygnuje z dokonania zakupu i nie odbiera przesyłki z towarem i fakturą a przesyłka wraca do nadawcy.

Poprawne anulowanie faktury

Chcąc odpowiednio anulować fakturę musimy pamiętać o kilku ważnych aspektach. Oto one:

  • – Numeracja, która musi być chronologiczna i w żadnym wypadku nie może zostać zaburzona.
  • – Obie wersje oryginał i kopia faktury muszą zostać przekreślone i dopisana adnotacja „anulowano”. Nie może być tak, że przekreślimy oryginał a zostawimy kopię
  • – Musimy dołączyć opis, na którym znajdzie się informacja mówiąca o tym, że dokument zostaje anulowany
  • – Podanie powodu anulowania faktury (to, co prawda jest nieobowiązkowe, ale podanie powodu na pewno nie zaszkodzi).

Koniecznie pamiętajmy, że faktury, które zostają w taki sposób anulowane pod żadnym pozorem nie podlegają ewidencji. Nie oznacza to jednak tego, że nie musimy ich przechowywać. Przechowywanie jest naszym obowiązkiem.

Korekta deklaracji VAT.

Z pewnością zastanawiacie się jak wygląda anulowanie faktury, jeżeli chodzi o korektę deklaracji VAT. Wszystko zależy od tego czy anulowana kwota podatku została ujęta w deklaracji VAT. Jeżeli została ujęta to korekta deklaracji jest jak najbardziej możliwa. Jako ciekawostkę należy też pamiętać, że organy podatkowe zgadzają się na anulowanie błędnych faktur i jest to sytuacja uznawana za wyjątkową. Jednak należy pamiętać, że jeśli nie ma możliwości anulowaniu faktury, należy skorygować ją do zera za pomocą faktury korygującej. Pamiętajmy o tym, bo za błędy niestety, trzeba płacić i czasem jest to bardzo wysoka cenę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *